Op wedstrijden komt het wel eens voor dat twee Exiters tegenover elkaar uitkomen. Meestal is dit omwille van een slechte verdeling in de pool. Veel organisatoren weten blijkbaar niet dat je mensen van hetzelfde team aan de uiteinden van elke pool moet zetten en zo halverwege naar binnen werken. Zo kunnen beide vechters slechts in de finale tegen elkaar uitkomen. Indien er meer dan twee vechters van hetzelfde team in een pool zitten word dit dus ten vroegste in de halve finale. Al ben ik zelf geen voorstander om meer dan twee team members in dezelfde pool in te schrijven.
Vermits wij Exiters niet tegen elkaar laten vechten, hebben we daar een andere oplossing voor gevonden. We spelen meestal schaar, steen en papier om te zien wie verder mag vechten. Tenzij het natuurlijk overduidelijk is dat een van beide vechters totaal uitgeput is :)
Wat we echter jaren geheim gehouden hebben is dat ook bij het spelen van dit spel er strategie bestaat. Er worden namelijk rps wereldkampioenschappen gehouden en je kan er veel meer geld mee verdienen dan met submission wrestling wedstrijdjes.
En dus nu de geheimen :
In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken is SSP geen zuiver kansspel. Puur wiskundig is de beste strategie een volledig willekeurig spelen. Hoewel je hiermee meestal niet zal winnen. Een mens heeft zoiezo problemen met iets totaal willekeurig te doen.
Een eerste strategie om te winnen is door te voorkomen dat je tegenstander een van de drie keuzes gaat
spelen. Zo zal je zelf winnen of gelijk spelen.
Een tweede mogelijkheid is om te voorspellen welke de volgende zet van je tegenstander gaat zijn.
Beide strategieen vragen natuurlijk manipulatie en oefening om jouw keuzes af te schermen van je tegenstander.
Vooral mannelijke spelers hebben de neiging om met steen te beginnen, papier is dus een goeie eerste keuze. Tenzij iemand deze tekst gelezen heeft natuurlijk.
Indien iemand het spelletje al eens gespeeld heeft, kan je best schaar spelen. Zo kan je tegen de steen is voor beginners winnen en maak je de kansen gelijk als je tegenstander ook schaar moest spelen.
Als je iemand twee maal achter elkaar hetzelfde ziet kiezen, dan mag je er bijna zeker van zijn dat dit geen derde keer zal komen. Zo kan je de eerste strategie toepassen.
Indien je de tegenstander laat weten wat je volgende zet is, zal deze meestal niet de winnende zet kiezen.
Geen idee over welk de volgende zet zal zijn. Speel dan de zet die verloren zou hebben tegen de vorige keuze van je tegenstander. Heel dikwijls kiezen spelers voor een zet die zou gewonnen hebben van hun vorige zet. Vooral indien je de vorige ronde gewonnen hebt.
Tijdens het uitleggen van de regels en of andere tussenpraat, spreek je over SSP, maar enkel met gebaren toon je de zet dat je de tegenstander wil zien spelen.
In competitie blijkt dat schaar net iets minder dan de twee andere keuzes gespeeld word.
Vertel niet vooraf hoeveel maal je wil spelen. Als je wint bij de eerste maal stop je, anders zeg je beste van de drie. Leg dan de nadruk op het feit dan slechts een maal spelen genoer/niet genoeg is voor zo een belangrijke beslissing.
Voila, benieuwd of op een volgende wedstrijd iedereen liever kop of munt kiest ? En dan kan je best voor kop gaan...