Hoe winnen van je teamgenoten

Op wedstrijden komt het wel eens voor dat twee Exiters tegenover elkaar uitkomen. Meestal is dit omwille van een slechte verdeling in de pool. Veel organisatoren weten blijkbaar niet dat je mensen van hetzelfde team aan de uiteinden van elke pool moet zetten en zo halverwege naar binnen werken. Zo kunnen beide vechters slechts in de finale tegen elkaar uitkomen. Indien er meer dan twee vechters van hetzelfde team in een pool zitten word dit dus ten vroegste in de halve finale. Al ben ik zelf geen voorstander om meer dan twee team members in dezelfde pool in te schrijven.

Vermits wij Exiters niet tegen elkaar laten vechten, hebben we daar een andere oplossing voor gevonden. We spelen meestal schaar, steen en papier om te zien wie verder mag vechten. Tenzij het natuurlijk overduidelijk is dat een van beide vechters totaal uitgeput is :)

Wat we echter jaren geheim gehouden hebben is dat ook bij het spelen van dit spel er strategie bestaat. Er worden namelijk rps wereldkampioenschappen gehouden en je kan er veel meer geld mee verdienen dan met submission wrestling wedstrijdjes.

En dus nu de geheimen :

In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken is SSP geen zuiver kansspel. Puur wiskundig is de beste strategie een volledig willekeurig spelen. Hoewel je hiermee meestal niet zal winnen. Een mens heeft zoiezo problemen met iets totaal willekeurig te doen.

Een eerste strategie om te winnen is door te voorkomen dat je tegenstander een van de drie keuzes gaat
spelen. Zo zal je zelf winnen of gelijk spelen.

Een tweede mogelijkheid is om te voorspellen welke de volgende zet van je tegenstander gaat zijn.

Beide strategieen vragen natuurlijk manipulatie en oefening om jouw keuzes af te schermen van je tegenstander.

  • Steen is voor beginners

Vooral mannelijke spelers hebben de neiging om met steen te beginnen, papier is dus een goeie eerste keuze. Tenzij iemand deze tekst gelezen heeft natuurlijk.

  • Schaar is je eerste zet

Indien iemand het spelletje al eens gespeeld heeft, kan je best schaar spelen. Zo kan je tegen de steen is voor beginners winnen en maak je de kansen gelijk als je tegenstander ook schaar moest spelen.

  • Nooit twee maal hetzelfde

Als je iemand twee maal achter elkaar hetzelfde ziet kiezen, dan mag je er bijna zeker van zijn dat dit geen derde keer zal komen. Zo kan je de eerste strategie toepassen.

  • Verklik je keuze

Indien je de tegenstander laat weten wat je volgende zet is, zal deze meestal niet de winnende zet kiezen.

  • Denk een stap vooruit

Geen idee over welk de volgende zet zal zijn. Speel dan de zet die verloren zou hebben tegen de vorige keuze van je tegenstander. Heel dikwijls kiezen spelers voor een zet die zou gewonnen hebben van hun vorige zet. Vooral indien je de vorige ronde gewonnen hebt.

  • Suggestie

Tijdens het uitleggen van de regels en of andere tussenpraat, spreek je over SSP, maar enkel met gebaren toon je de zet dat je de tegenstander wil zien spelen.

  • Papier als de rest niet werkt

In competitie blijkt dat schaar net iets minder dan de twee andere keuzes gespeeld word.

  • Valsspelen

Vertel niet vooraf hoeveel maal je wil spelen. Als je wint bij de eerste maal stop je, anders zeg je beste van de drie. Leg dan de nadruk op het feit dan slechts een maal spelen genoer/niet genoeg is voor zo een belangrijke beslissing.

Voila, benieuwd of op een volgende wedstrijd iedereen liever kop of munt kiest ? En dan kan je best voor kop gaan...

woensdag, oktober 18, 2006 Categories: Notities Psychology
Delen met behulp van populaire bookmarking diensten

Hoe winnen van je teamgenoten

donderdag, oktober 19, 2006 Ken
Inderdaad een zuiver kansspel moest je het met een driezijdige dobbelsteen spelen :) Maar met gebaren en tegen mensen kan je dus een hele hoop foefkes gebruiken om te winnen. Derren Brown heeft dit eens in een van zijn televisie shows gedaan (met de nodige edits en cuts natuurlijk). Wel leuk om te zien hoe hij meestal won tegen een hele groep spelers. Maar hij kent dan ook alle trukskes, suggesties en valsspeel technieken die je maar kan bedenken.

Hoe winnen van je teamgenoten

woensdag, oktober 18, 2006 roel
Natuurlijk is een rand() niet echt random, maar dat hoeft ook niet voor dit soort simpele gevallen - het is random genoeg om hier mijn punt empirisch aan te tonen (ik heb in een vorige baan nog wel eens mijn baas proberen te overtuigen om me in werktijd een echte random generator te maken (www.lavarnd.org) om ssh en ssl keys theoretisch cryptografisch sterker te maken, maar mijn argumenten waren niet overtuigend genoeg geloof ik ;) ). Waar het mij om ging was om te zeggen dat theoretisch RPS wel een zuiver kansspel is en dat geen enkele strategie (altijd random, altijd hetzelfde, bepaalde patronen, ...) enig voordeel zal opleveren. Inderdaad, door tegen mensen te spelen kan je zwakheden in de 'menselijke random generator' of andere gedragspatronen exploiten - maar vanuit het standpunt van game theory is dat natuurlijk hetzelfde als hoesten in een schaakwedstrijd om je tegenstander uit concentratie te brengen :)

Hoe winnen van je teamgenoten

woensdag, oktober 18, 2006 Ken
Gelukkig dat we niet tegen computers moeten spelen, mensen zijn nu eenmaal veel eenvoudiger beinvloedbaar. Trouwens al eens bij stilgestaan dat de random van je computer ook niet echt random is ?

Hoe winnen van je teamgenoten

woensdag, oktober 18, 2006 nicolas
dat ze nu nog eens zeggen dat vechtsporters dommerikken zijn. ha!

Hoe winnen van je teamgenoten

woensdag, oktober 18, 2006 roel
[quote]Puur wiskundig is de beste strategie een volledig willekeurig spelen.[/quote] Nee, het maakt het niet uit of je elke beurt volledig willekeurig speelt of elke keer hetzelfde kiest (mathematische gezien, niet als je tegenstander rekening kan houden met je vorige beurten). Behold, de demonstratie: <?php define('ROCK', 1); define('PAPER', 2); define('SCISSORS', 3); $rounds = 100000; srand(); $won_random = 0; $won_same = 0; // Will return 1 when p2 won or 0 when p1 won or it was a draw function get_result($p1, $p2) { if ($p1 == $p2) { return 0; } if ($p1 == ROCK) { return $p2 == PAPER ? 1 : 0; } if ($p1 == PAPER) { return $p2 == SCISSORS ? 1 : 0; } if ($p1 == SCISSORS) { return $p2 == ROCK ? 1 : 0; } } // First play randomly for ($i = 0 ; $i < $rounds ; $i++) { $p1 = rand(1, 3); $p2 = rand(1, 3); $won_random += get_result($p1, $p2); } // Then play the same for ($i = 0 ; $i < $rounds ; $i++) { $p1 = rand(1, 3); $p2 = PAPER; $won_same += get_result($p1, $p2); } // Display results echo "For $rounds games, a player has won $won_random times when he played totally random and $won_same times when he played the same every time.\n"; ?> C:\>php rps.php For 100000 games, a player has won 33307 times when he played totally random and 33320 times when he played the same every time. C:\>php rps.php For 100000 games, a player has won 33352 times when he played totally random and 33348 times when he played the same every time. C:\>php rps.php For 100000 games, a player has won 33361 times when he played totally random and 33337 times when he played the same every time. Altijd een 1/3 kans dus.
Comments are closed on this post.